Hopp til innhold

Oversikt - hva skjer på læringssenteret

 

1. Lekent og Lett

Mål: Komme i gang

        Bli kjent

        Møte opp

        Forståelse av læringssenteret

Her må vi skape et miljø som er enkelt og trygg. Elevene må oppleve at de har et sted som de kan dra til, driver med noe og har det litt gøy. Her må vi ikke utfordrer dem for mye fordi vi har ikke bygget opp et forhold som kan innebære det ennå. 

Vi må være forsiktig og fokusere på det at de møte opp og har en bra opplevelse av å være her. 

Vi kan være her frem til de møte opp regelmessig, forstår hva vi driver med her og er enig at de vil begynne å gå videre med prosessen.

Her er det største utfordringen kanskje det å finne på ting de vil drive med.

2. Utvikling

Mål: Grunnleggende ferdigheter

        Samtaler rundt livsstil

        Forståelse av læringsprosessen

        Takler utfordringer

finne det positive kvaliteter– hva du kan

Når de har kommet i gang, møte opp regelmessig og har bestemt seg for å gå videre med prosessen kan vi begynner å utfordrer dem litt. Igjen må vi være forsiktig og sørge for at den overgangen ikke er voldsom eller skummel men at de kan ta det på den tempo som passer dem.

Her kan vi snakke om hvordan man takler problemer og utfordringer, snakke om verdier, snakke om livsstil og ‘livsmestring’ og begynne å tenke på hvilken typer praksis plassen kunne fungere for dem. Kan hende at vi må hente inn hjelp av andre tjenester i forbindelse med de samtalene.

Da kan vi begynne å bruke den utviklingsplanen som er basert på Kompetanse Norge sin mål.

3. Jobb forberedelse

Mål: Jobb forventninger

        Arbeidsmoral

        Evner til å fullføre oppgaver

Når de har jobba gjennom de grunnleggende ferdigheter og vi har begynte samtalene rundt livsstil osv. kan vi begynne å forberede dem for praksis. Har kan vi bruker spørsmålene om forventninger og kan begynne å snakke om arbeidsmoral og det å fullføre oppgavene. Det kunne være passende å si at vi må vite at de er klare å fullføre oppgaver og at vi må se det selv før de kan begynne på praksis. Det kunne være at denne inneholde en projekt som de må fullføre for å viser fram litt kunnskap, ferdigheter og evner for å fullføre noe.

Samtidig kan vi begynne å ordne en praksisplass for dem og organisere en intervjue mellom som vi er med på.

Her må vi også ha en ærlig vurdering om evne og beredskap for å jobbe som må noen ganger mener at vi må snakke med NAV om andre muligheter.

4. Praksis

Mål: Jobb erfaring

        Holder på

Bra referanse

Jeg tror en viktig fokus i den praksisplassen kan være det med å skaffe seg en god referanse. Det betyr at det er egentlig ikke noe forventninger at de skal jobbe videre etter praksisen (selv om vi vet at det er et mål) med mener at de må prøve å gjøre godt arbeid, sørge for at de har et godt forhold til sjefen og viser fram at de kan jobbe. Om de klarer det så vet vi at de klarer en vanlig jobb etterpå.

For de som skal være lærlinger er det selvfølgelig også et mål å holde på i to år.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring