Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Utfordring

Flere ungdommer klarer idag ikke å fullføre videregående skole. Selv om endel forsøker andre skoletilbud så er det rundt 20 % som blir stående uten et tilbud.
https://www.ssb.no/vgogjen 

Grunnen for dette er mange. Rus, angst, læringsvansker eller sosiale forhold som gjør det vanskelig, kan være forklaringer
( se f.eks. Forskningsrådet 2013: Temanotat om ungdom, frafall og marginalisering)

Mange av disse ungdommene velger å gå hjemme uten noe kontakt med andre ungdommer. Noen sitter oppe om natta og spiller spill, mens andre er ute på byen, eller henger med andre venner som heller ikke er i jobb eller annen aktivitet.

Se forskning om ungdom som står utenfor arbeidslivet


Foreldrene er fortvilet, men vet ikke hva de skal gjøre. Mange lar barna gå i fred hjemme fordi de er redde for å støte dem fra seg.

Mange av disse ungdommene har ikke vært i kontakt med NAV. OT forsøker å få tak i ungdommene, men gir opp når de ikke får svar. Det samme skjer med NAV. De har ikke kapasitet til å følge opp ungdom som ikke ønsker hjelp.

Noen blir tilslutt tvunget av foreldrene sine til å kontakte NAV, men de ønsker ikke å være i praksis eller gå på jobbsøkerkurs. NAV vet derfor heller ikke hva de skal gjøre for å hjelpe dem.

Se mer om mitt phd prosjekt her 


Se mer om alternativer her

Løsning

Et tilbud til ungdom som tar seg av de som faller mellom tilbudet til skolen og tilbudet til NAV.

Et tilbud hvor ungdom blir sett og anerkjent for den de er. ( se forskning om annerkjennelse)

Et tilbud hvor man følger opp ungdommene tett hver dag over en lengre periode, og hvor saksbehandler ikke byttes ut etter noen måneder.

( se forskning om arbeidsinkludering av sårbar ungdom)

Et sted hvor man kan få læring på en måte som er knyttet til et godt sosialt felleskap samt trygge muligheter for å utvikle seg og oppleve mestring.
( se forskning om et samarbeid med en båtklubb)

Flere slike tilbud finnes som korte prosjekter rundt i Norge. Prosjektene blir ofte igangsatt for å finne løsninger til dropouts og andre. Prosjektene evalueres med samme konklusjon at vi trenger å finne en løsning for at dette kan bli et fast tilbud.

( se forskning om ungdom som startet igjen - hva de signifikante andre gjorde for dem)

NAV trenger å finne en ordning for at frittstående organisasjoner kan tilby et opplegg for ungdom  som ikke klarer skole, og som trenger en tettere daglig oppfølging enn det som NAV kan gi idag.

( Se forskning om hvilke råd AFI har til NAV)

Tilbudet må trene ungdommene på de grunnleggende ferdighetene som trengs i arbeidslivet, samtidig som det må bygges mestringsopplevelser knyttet til enkle mål, som også er nyttige i arbeidslivet.

( se forskning på hvorfor ungdom forlater skolen)


Det å øve på gode holdninger og verdier gjør at ungdommene forstår hvorfor arbeidslivet krever ærlighet, tålmodighet, utholdenhet, arbeidsglede og lærelyst. Dette er grunnleggende verdier knyttet til ferdigheter som er mulig å lære i et trygt felleskap.

Les mer om alternativene !

Se side om forskning på dette feltet

 

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn